_Happy boy Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Na odstraňování dlouhodobě nepoužívaných aut v ulicích neměly úřady dlouho žádný nástroj. Teprve až novela zákona o pozemních komunikacích z letošního jara ukázala úřadům směr. Jde se na to přes propadlou prohlídku na STK – stačí, aby ji vozidlo mělo neplatnou déle než půl roku a bylo viditelně nepoužívané. Odtahu se tak nemusí bát ti, kdo si na svoje auto jen zapomněli novou technickou vyřídit. To ale není případ červeného Seatu Ibiza, u kterého stojíme. Na jeho plechových discích jsou už nasazené háky, obsluha odtahového vozu připevňuje kurty od každého kola k rámu a na něm zavěšené auto pomalu stoupá na korbu. Zatímco technici Milan Čerkl a Tomáš Heřmánek z Dopravních podniků Ústí na Labem upevňují naložený vůz, provozní technička ústeckého magistrátu Monika Straková kontaktuje úřadovnu městské policie: „Chtěla bych ohlásit odtah nezpůsobilého vozidla v 11.20 z adresy Za Válcovnou 23, jedná se o červený Seat Ibiza.“ Najít, zjistit, oznámit Samotnému odtahu seatu s propadlou technickou ovšem předcházejí měsíce administrativy. Anabáze vozu z ulice Za Drátovnou v ústecké čtvrti Klíše totiž začala už před třemi měsíci. Tehdy na vozidlo upozornila hlídka městské policie. Jak říká vedoucí odboru dopravy a majetku ústeckého magistrátu Dalibor Dařílek, na místě se pak oznámení ještě ověřuje. Pak už se dává do pohybu úřední mašinerie. „Podle registračních tabulek zjistíme majitele a do deseti dnů mu doručíme buď poštou, nebo za pomoci strážníků výzvu ke zjednání nápravy,“ říká Dařílek. Může buď auto sám z ulice odstranit, nebo mu nechat udělat technickou prohlídku. Pokud ale do dvaceti dnů od doručení nijak nereaguje, začínají autu na ulici tikat hodiny. A jestliže ani během dvou měsíců po uplynutí lhůty na vyjádření majitele k výzvě je z jeho strany jen ticho, přichází čas na odtah. Hledání majitele ovšem někdy bývá docela složité. Na adrese se třeba nezdržuje, nebo má trvalé bydliště v úplně jiném městě. Pak přichází na řadu vyvěšení výzvy k odstranění vozidla z ulice na úřední desce. „Nejen u nás, kde je vozidlo fyzicky, ale i v místě, kde se má majitel zdržovat,“ tvrdí šéf úřadu.A někdy auto patří člověku, který už není na tomto světě. „Už se nám minimálně pětkrát stalo, že se jednalo o vozy zemřelých, o nichž nikdo nevěděl,“ říká Dařílek. I tak se ale dá dědic najít, i když takovým nálezem bývá zpravidla překvapen.Kličky nepomůžou Tím, že by majitel zahodil tabulky, se opletačkám s úřady nevyhne. „V takovém případě vůz úředně otevřeme a zjistíme číslo VIN, na jehož základě pak kontaktujeme majitele,“ připomíná Straková. A kdyby si majitel dal tu práci a odstranil VIN třeba z motoru a poškodil štítky na karoserii, nijak mu to prý podle techničky nepomůže. Běžný řidič obvykle neví, kde všude to číslo na autě má. Namítáme, že kdyby se domluvil třeba s automechanikem, který auto zná, a odstranili všechny identifikační znaky, má vyhráno a auto mu může dál stát na dohled. Auto s vypilovaným VIN je považováno za vrak a ten by úřad odstranil z ulice prakticky ihned po takovém zjištění. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts