Dragos < 3 PGL Posted July 1, 2012 Posted July 1, 2012 C++ ca limbaj de programare, suporta 3 baze de numaratie: normalul decimal, folositorul hexadecimal si total inutilul si eventual creatorul de probleme octal. Ma refer aici la conventia de scriere a unui numar in octal: orice numar incepand cu cifra 0. De aici confuzii de genul 0033 fiind de fapt 27 si nu 33 prefixat cu 0-uri pt. frumusete sau stil:) Ca o paranteza curioasa, numerele de genul 08, 09 sunt total ilegale in C/C++, deoarece evident octul are cifre numai de la 0 la 7. Incercati de exemplu int i = 08; in orice compilator si urmariti efectul! C/C++ fiind limbaje de nivel mediu, operand cu concepte per masina: pointeri, sizeof(), etc, ar fi trebuit sa contina si posibilitatea de a scrie numere direct in baza 2 (in binar) care de mult ori ar fi fost de dorit decat blamatul octal. Cei care lucreaza des cu operatii pe biti, cred ca ar fi apreciat cel mai mult o atare functionalitate. Exista compilatoare care suporta numere introduse direct in baza binar, de exemplu GCC, dar mult de preferat ar fi fost o standardizare. Bineinteles ca se pot scrie functii specializate pentru asa ceva (conversie din/in binar) cand este nevoie, dar cum orice programator de C/C++ stie, o functie inseamna extra timp la rulare, chiar daca in ziua de azi e de ordinul mili/nanosecundelor. Deci inca odata, o solutie din compilator ar fi perfecta! Desi C++ nu ofera asa ceva, ofera in schimb suportul pentru a construi asa ceva... Ma refer aici la template-uri si mecanismul de specializare a acestora. Prin utilizarea unei clase template specializata pe int, se pot realiza in C++ constructii in baza 2, care vor fi evaluate de compilator automat drept simple numere in baza 10! De examplu putem avea ceva de genul: binar<11>::valoare care va fi automat evaluat si inlocuit de compilator (deci fara nici o implicatie asupra rularii programului) cu valoarea in baza 10:3 Codul care face posibil asa ceva: /* * determinam la inceput cel mai mare integer care poate fi * descris (atomic) pe o masina, pt a beneficia de cele mai * multe lungi secvente de cifre pe o masina de 32 biti: * ''long''(dword din asm) de maxim 10 cifre pe masini x86 * ''long long'' de maxim 19 cifre pe masini x64 * (long long exista si pe masina de 32 biti, dar va * fi simulat sau truncat) */ typedef long long longest_t; /* * clasa template, specializata numai pentru longest_t * tot secretul aici este valoarea elementului ''value'' din * enum, care nu e precizat direct ci lasat sa fie evaluat * prin recursivarea in alte instante ale clase template, * adica numarul nostru ''deghizat'' in binar (el fiind tot * scris in decimal), va fi impartit pana la epuizare la * 10, retinand resturile impartirii (adica izoland cifra * cu cifra) apoi reinmultind cu 2 pt a schimba baza. */ template class bin { public: enum { value = (N % 10) + (bin::value << 1) }; }; /* * ne vom opri la ultima cifra, pt a ingadui incheierea * lantului recursivitatii si ''reimpachetarea'' stivei * acest lucru este posibil datorita specializarii (adica * tratarii separate a) template-ului pt. cazul cand * numarul devine 2 (acest lucru e ''fortat'' de noi mai * jos...) */ class bin<2> { public: enum { value = 0 }; }; Desi template-urile au realizat toata treaba pentru noi si sunt instrumente perfecte aici, operand numai in timpul compilarii, vom apela totusi la fratii lor ''vitregi'': macrocomenzile, din doua motive: 1. e destul de ciudat a scrie bin<10>::value de fiecare cand vrem numarul 2 scris in binar 2. dupa cum am spus in introducere octalul ne poate juca feste, asa ca vom prefixa invizibil un 2 in fata oricui numar in noua baza, pt a inlatura orice confuzii si pt a avea si un mecanism simplu de stop. Macro-ul este: #define binary(n) bin<2##n>::value De notat aici operatorul ## al preprocesorului, care lipeste direct doi operanzi sau paramatri (din a##b va rezulta ab). Cu toate acestea puse la punct, nimeni nu ne mai opreste sa scriem de acum incolo: binary(11) = binary(011) = binary(000000000000000011) pentru 3 binary(11111111) pentru 255 binary(100000000000000000) pentru 131072 binary(111111111111111111) pentru 262143 (maximumul in binar pe un sistem pe 32biti) Sper sa va placa micul truc si folositi-l pe oriunde aveti ocazia sau nevoia! Ca o nota in plus, pe acest mecanism al utilizarii templaturilor si faptul ca ele sunt evaluate de catre compilator printr-o ''pseudoexecutie'', numeroase alte programe interesante se pot realiza: numarare de biti, mini calculatoare pt. constante, etc. O nota de inspiratie personala a fost vizualizarea unui mini compilator de LISP realizat numai in template metaprogramming (exact ce am utilizat mai sus)!
Recommended Posts